woensdag 6 januari 2010

Het begin van geven

Vandaag is het Drie Koningen. Deze drie wijzen uit het Oosten stond aan de wieg van een nieuw tijdperk. Zij gaven de pasgeboren Jezus, om hun eer te bewijzen, goud, mirre en wierrook.

Vandaag leek me daarom een goede dag om te beginnen met geven.
Tijdens de meditatiemarathon van december hadden we met alle mediteerders besloten wat geld in te zamelen voor Open Dharma. 'Door alle kleine restjes op een hoop schuiven,' zei een optimistische Amerikaanse vriendin, 'komen we een heel eind.'

Als zuinige Nederlander dacht ik meteen: 'Ik heb helemaal geen restjes, ik heb alles nodig om rond te komen.'

Maar toen zag ik het roze porseleinen kopje op mijn tafel staan waar ik al een tijdje al mijn fooien in deed. Veel fooi krijg ik bij mijn huidige horecabaantje niet, dus het zat vol met dubbeltjes en vijftig cent stukken. Ik besloot deze restjes te sparen.

Vandaag telde ik het uit. 50 euro. Of eigenlijk 46,30 euro. Maar vandaag ronden we naar boven af.
Dat heb ik overgemaakt. Goud voor mijn meditatiegidsen. Mijn sterren in het Oosten. En toen heb ik ook meteen mijn Indiase familie 50 euro gestuurd. Mirre voor lieve, verre vrienden. En toen heb ik ook meteen Sister Mary in Bodhgaya de royalties van mijn boek van 2009 gestuurd (wat eigenlijk niet meer is dan een fooi...). Wierrook voor goed, oprecht werk.

Want als ik eenmaal begin met geven, blijken er overal 'restjes' te zijn, waar ik best zonder kan. Het zijn kleine beginnetjes. Maar toch. Voor je het weet zit het fooienpotje vol en verandert een begin in een nieuw tijdperk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten