maandag 2 augustus 2010

Gebroken crikel

De meditatie retraite is voorbij.
En dat betekent het einde van een veilig kader. Een weeklang leefde ik volgens een strak schema, op een beschermd erf, omgeven door stille mensen.
Als manager van de retraite had ik de rol om de praktische kant te verzorgen, zodat de deelnemers konden liggen in overgave en hun geest niet hoefden te vermoeien met gedachten over boodschappen, koken en logistieke aangelegenheden.
Ik was, zoals een aanwezige vriendin zei, de spil van de cirkel die zij vormden. De as van het wiel. Ik zorgde dat alles bleef draaien. Als manager was ik het centrum van de O. Een uitdagend en veilig gevoel tegelijkertijd.

Maar dat is nu weg. De stille cirkel die we samen vormden, is nu uiteengevallen in verschillende individuen die praten en ieder hun eigen weg gaan. En zonder cirkel, is een as nutteloos.

Vanmmiddag ging ik boodschappen doen. Niet voor veertig mensen, maar alleen voor mezelf. En plotseling hield mijn hoofd er mee op. Nadat ik een week voor een hele groep had gedacht, weigerden mijn hersenen om ook nog maar voor 1 persoon te denken.
Ik stond radeloos tussen de tientallen tenten bij de Perrysport, terwijl ik smste met verschillende vriendinnen over verschillende plannen voor de avond. Toen ik eenmaal buiten op het Vredenburgh stond, voelde ik me duizelig, als een losgeslagen deeltje in een veel te volle stad waar veel te veel dingen verkocht worden. Een stad waar geen cirkel is. En geen middelpunt. Geen middelpuntvliedende kracht. Alles schiet alle kanten op. Er zijn geen leraren, geen schema, geen stilte, geen manager. Er is verleiding, verwarring. Chaos. Lawaai.

Ik sprong snel op mijn fiets om me voor in ieder geval nog 1 dagje te verstoppen in mijn eigen kamer. Om binnen bekende muren weer een cirkel om me heen te trekken en het middelpunt daarvan te vinden. Om de as van mijn eigen wiel te zijn, zodat ik niet bewogen wordt door de gekte om me heen, maar beweeg vanuit de stilte van binnen.

Ook in augustus zullen mijn teksten cirkelen rondom de o - de letter en de vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten