donderdag 1 april 2010

Achteruit reizen

De maan was vol op dinsdag. Een nieuwe maand is vandaag begonnen. Tijd voor het nieuwe blog thema. Deze maand: hier en nu.
Hier en nu? Ja, mijn geest kan even nergens anders heen gaan. Ik dacht aan grote thema's als vrijheid en tussenfases. Maar dat is het niet. Het is hier en nu. Gewoon daar waar ik elke dag ben, en nergens anders.

Nu zit ik in de trein, op weg naar Terschelling. Maar ik reis achteruit en kijk richting het zuiden. Ik zie nog steeds het beeld van mijn lief op het perron. Heb nog het gevoel van het haasten om de trein te halen. Ik ben half hier.
Ik rijd ergens tussen Amersfoort en Zwolle. De lucht is bewolkt en de wegen zijn nat. De bomen kaal, de akkers ook. Hier en daar staat een huisje langs het spoor. Geen mensen. Geen geuren ook. Buiten zal het vruchtbaar ruiken. Naar pasgevallen regen in een naaldbos.
Ik heb een tweezitje voor mezelf. Een thermoskan thee. Mijn kleine laptop. Een overvolle en loodzware rugzak met onderin de nieuwe versie van de diepzee-schrijfkaarten. Ik ga de komende week drie cursussen op Terschelling geven. Maar Terschelling voelt nog ver weg.
De zee ligt achter mij. Ik reis er met mijn rug naar toe. Ik kom toch wel dichterbij. Dag kraan, dag IJssel, dag snelweg, dag lente die maar niet wil komen. Waar ik heen ga, ligt achter mij. Geulen, duinen, woorden en nieuwe mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten