maandag 11 oktober 2010

HOWL into the HERFST

Gisteren heb ik tijdens het Boedhistisch Filmfestival HOWL gezien - een film over het gelijknamige gedicht van Allen Ginsberg. Een hallucinerende en poetische combinatie van animatie, speelfilm en documentaire.

Een moderne, kleurrijke, snelle en zeer tot de verbeeldingsprekende animatie van zijn vijf pagina lange gedicht. Een gedicht waar ik al lezend bijna niet doorkwam, maar die door de animatie tot leven kwam.

Het was ook een speelfilm over het roerige liefdesleven van de homoseksuele Allen en over de rechtzaak tegen zijn gedicht. Ginsberg gebruikte, voor de Amerikaanse jaren vijftig, shockerende taal en schreef in een vernieuwend rimte; hij maakte de zinnen net zo lang als zijn uitademing.

Who let themselves be fucked in the ass by saintly
motorcyclists and screamed with joy
who blew and were blown by those human seraphim,
the sailors, caressses of Atlantic and Caribbean love


De aanklager vraagt zich continu af of deze obscene woorden nu echt nodig zijn. Ja, zegt Allen, in een echt interview, dat door de film heen geweven zit. Hij ligt op zijn bloemetjesbank, drinkt thee, rookt, wrijft over zijn baard en zegt:

'Literatuur staat niet los van jezelf. Literair schrijven is niet het schrijven in een andere taal, als een ander mens. Schrijven is jezelf zijn. Door te schrijven in de taal waarin je spreekt, door te schrijven over de onderwerpen waarover je met je vrienden praat.'

De film zit vol schrijverscitaten die ik met alle macht probeerde te onthouden.

'Poetry is the rhythmic articulation of feeling'

En nog meer, vrij vertaald in mijn eigen woorden:

'Ik ben gedurende mijn schrijfcarriere maar twee of drie keer in controle geweest. De rest van de tijd hak ik een beetje in het hout op zoek naar een vorm.'

'Schrijven is als een meditatie - je moet er helemaal in opgaan.
Als je even door New York loopt, dan zie je gebouwen. Als je dat de hele dag doet, dan moet je er bijna van huilen. Zo is het ook met schrijven - je moet het veel doen, dan krijg je er gevoel voor. Je moet er in ronddwalen.'

Na afloop wilde ik huilen naar de herfstige nachthemel. HOOOWWWWLLLL - eindelijk weer eens een schrijver aan het woord.

http://howlthemovie.com/film/
Nog niet in Nederland. Hopelijk snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten